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Né en 1991 à New York, Henry Glavin vit et travaille à Brooklyn. Diplômé en Peinture et Céramique à la Alfred University, il a ensuite été résident au Vermont Studio Center. Il est actuellement en MFA au Hunter College – New York.
Dans les espaces qu’il créée -cabanes, greniers, escaliers, jardins, chambres à coucher -se côtoient de nombreux objets. Ils sont les preuves silencieuses d’une présence envolée, des souvenirs ou traces mémorielles qui suggèrent qu’Henry Glavin a un rapport intime aux lieux qu’il imagine.
À première vue, les êtres humains semblent absents. Ce manque créée une atmosphère mystérieuse où une impression d’ordre se mêle à un flot d’indices. Les cadrages géométriques, quasiment mathématiques, accentuent ici certains détails, les rendant étranges et évocateurs : une porte entrouverte, un grenier ébauché, un cadre déplacé, un objet oublié, un escabeau déplié ou une lumière allumée génèrent autant de silences habités.
Cet inquiétant repos provoque une tension continue. Il engage, dans les œuvres de Henry Glavin, un dialogue permanent entre « in » et « out », entre l’intérieur et l’extérieur, à la fois des espaces peints et, plus métaphoriquement, de sa pensée. Du « ça » et du « moi ».
Si dans certains cas la scène occupe l’entière surface du tableau, d’autres fois elle forme une grille où le même endroit est dépeint, répété dans différents créneaux temporels. Loin de former des cadres indépendants, ces images font partie d’un unique espace pictural : elles existent dans leur ensemble. Leur format maillé rappelle l’encadrement d’une fenêtre, où les espaces vides correspondent aux montants et les surfaces picturales aux carreaux de verre. S’opère alors, un jeu complexe entre diverses polarités : passé et présent, présence et absence, réalité et illusion, singularité et sérialité.
C’est dans cette ambivalence d’impressions, de références et de techniques picturales que réside la force évocatrice des œuvres de Henry Glavin.
Henry Galvin a obtenu le Outstanding BFA Thesis Award, le Daniel Joseph Murphy II Memorial Award, le Fred H. Wertz Award pour l’écriture et le St. Botolph Club Foundation Emerging Artists Award.
Henry Glavin a participé à plusieurs expositions collectives, parmi lesquelles « Best of SUNY » au NYS Museum – Albany – New York en 2014, « Glade Hits », à la Halsey Mckay Gallery – East Hampton – New York en 2018, « In My Room : Artists Paint the Interior 1950-Now » au Fralin Museum of Art de Charlottesville – Virginia en 2018 et « In The Pines » à la Green House Gallery – Brooklyn – New York en 2019.
Ses œuvres ont récémment fait objet d’expositions personnelles dont « Wooden Calendar » au sein de la Halsey McKay Gallery – East Hamption en 2018, « Never Paint A Ladder » au sein de la Halsey McKay Gallery – New York en 2020 et « Colby Bird & Henry Glavin » à la NADA House – Governor’s Island – New York en 2021.
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In Henry Glavin’s paintings of barns, gardens, and living rooms, oddly specific objects are found littered throughout the picture plane. These carefully placed items act as silent nods to a presence just out of view that suggest an intimate connection with the places he depicts. At first glance, the absence of people is striking, as if a main character has just exited the stage left. This lack of the human figure creates a mysterious aura where static order mingles with a stream of clues. The geometric, almost mathematical framing of the paintings accentuates certain details: a door ajar, a rough attic, a displaced frame, an unfolded stepladder or a light left on, generate strange and evocative atmospheres. This peculiar mapping of space elicits a disquieting tension in these seemingly tranquil spaces that builds with extended viewing. Glavin’s work engages in a permanent dialogue between «in» and «out», interior and exterior, both in the painted spaces and, more metaphorically, of the «id» and the «self”.
The disquieting sense of space in Glavin’s paintings is also strongly driven by his use of materials. By sanding down layers of acrylic on panel, the surfaces have a worn and labored texture. Areas of thick opac and plastic feeling acrylic contrast with sanded areas that expose wood grain and pencil lines from the underpainting. Rigid and precise lines create convincing perspectives while areas of glaze like ink-transfer send the viewer deep into space, often breaking the logic of these architectural spaces. These techniques create alluring surfaces while also breaking trust with the normal preconceptions of how a domestic interior or rural exterior space is painted.
Often these scenes inhabit the entire surface of the painting, however other times the same image is repeated and arranged into a multi-panel grid. Far from forming independent works, these images are part of a single pictorial space and exist as a whole. Their gridded format reminds of a window frame, where the negative space between panels correspond to uprights and pictorial surfaces to glass panes. A complex game takes place between these works various polarities: past and present, presence and absence, reality and illusion, singularity and seriality. It is in this dueling cacophony of impressions, references, and techniques that lies the evocative force of Henry Glavin’s paintings.
Henry Glavin was born in New York, NY in 1991. He earned his BFA in Painting and Ceramics from Alfred University where he was granted the Outstanding BFA Thesis Award, The Daniel Joseph Murphy II Memorial Award, and the Fred H. Wertz Award for writing. Glavin was awarded a St. Botolph Club Foundation Emerging Artist Award and Vermont Studio Center residency. He is a current MFA candidate at Hunter College, NY. Recent solo exhibitions have been with Halsey McKay Gallery in New York. He was included in the group exhibitions In My Room: Artists Paint the Interior 1950-Now at The Fralin Museum of Art, UVA, Charlottesville, VA; NADA House, Governors Island, New York; Glade Hits, and Ten Years, at Halsey McKay Gallery, New York. Glavin lives and works in Brooklyn, NY
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